Bableves

Anyukám, ha bablevest főz ebédre, mindig felemlegeti ezt az esetet, amely sok-sok évvel ezelőtt a családunkban történt meg.
Egy őszi szombat délelőtt az Anya az ebéd főzéséhez készülődött. Vendéget is várt a család, Anya testvérét, akinek a bableves volt a kedvence, ezért lett ez az aznapi menü. A kislány ott sürgött-forgott a konyhában, segített az előkészületeknél. Az Anya megkérte, szaladjon le a pincébe, hozzon fel egy zellergumót. A kislány aggódott egy kissé, hogyan fogja felismerni a zellert, dehát látott ő már olyat, és mindenképpen anyukája segítségére akart lenni. Ezért leviharzott a pincébe, meg sem hallotta anyukája szavait, hol találja pontosan a zellert. Kiválasztott egy szép, nagy gumót. Elkészült a finom leves, mindenkinek nagyon ízlett.
Másnap délután Anya és lánya együtt mentek le a pincébe, hogy elraktározzák télire a kiskertből ősszel betakarított terményeket. Volt ott sárgarépa, petrezselyemgyökér, vöröshagyma, zeller. A kislány lelkesen mutatta a kupacot, amiből kiválasztotta az előző napi bableves hozzávalóját. Az Anya hirtelen elsápadt. „Te ezek közül hoztál az ebédhez? Csodálkoztam is, hogy nincs olyan jó zellerillata! Mert hiszen ez dáliagumó!”
Szerencsére az „új recept” szerint készült ételtől senki nem lett beteg, s megkönnyebbülésükben jót nevettek. A kislány azóta nagylány lett, sőt Anya is, hiszen Ő az én anyukám. Már sok bablevest elkészített a családunknak, és minden alkalommal eszébe jut ez a vicces eset.

zeller        dalia

Bolla Gergő 9.B

SLUKK 2024/25 2. szám

Slukk24 25 2

Gólyaavatás

A Kodóban hagyománynak számít, hogy a gólyaavatás mindig a Kodós héten van. Idén végre én is megtapasztalhattam azt, aminek nyolcosztályos gimnazistaként négy évig csak a szemlélője voltam, és gólyaként azt kell mondanom, a végzősök idén is igazán kitettek magukért, hogy felejthetetlen élményekkel zárjuk a hetet.

9AgolyaA gólyaavatásnak az egyik legviccesebb része a beöltözés: mindenkinek a végzősök által kitalált jelmezben kell lenniük az avatás napján. Ez azt jelentette, hogy az A-soknak 101 kiskutya-jelmezben, az Ny-eseknek cowboy-ként, a C-sek a strandruháikban, az S-esek pedig Hupikék Törpikéknek öltözve jelentek meg. Az osztályfőnökök sem maradtak ki, és csatlakoztak az osztályukhoz. A mi osztályfőnökünk Szörnyella-jelmezben támogatott minket. Egy kis idő után megszoktam a füleket és az orrot.

A gólyáknak a délutáni avatásra is beöltözve kellett menniük, és reménykedtek, hogy nem szívatják9Cgolya meg őket túlságosan a végzősök. A zsűri tagjai a királyjelöltek voltak, akik értékelték és pontozták a próbálkozásainkat. Az öt végzős osztálynak mind három-három feladatot kellett kitalálnia, amit minden bejövő osztályból az adott feladatra küldött embereknek kellett megcsinálniuk. A B-sek kezdték, és a gólyáknak labdákat dobálva kellett amőbázniuk, és egy vécépapír-guriga segítségével kellett magukhoz húzniuk egy pohár vizet. Majd, annyi fekete dolgot kellett gyűjteniük az iskolában, amennyit csak tudtak. A másodikak a C-sek voltak, akik azt kérték, hogy a kampányfilmjük egyes jeleneteit szinkronizáljuk, de oda nem illő témákkal. A következő feladat során az egyik embernek bekötött szemmel egy bikinit kellett a másik hátára rajzolni, majd a pólót megfordítva bemutatni a mesterműveket. Ez után következett a pereclimbó: a gólyáknak le kellett enniük a pereceket a fonálról, miközben az egyre lejjebb került. A következők az F-esek voltak, akik igazán szokatlan feladatokat is adtak, mivel a rátermett szakácsoknak meg kellett sütni egy nyers tojást, ahol és ahogy akarták. Volt, aki a szomszédos cukrászdában próbálkozott, valaki pedig maradt a gazdasági iroda mikrójánál. A második feladat az üzletembereknek kedvezett: el kellett cserélniük egy piros tollat a legértékesebb dologra, amire csak tudták. Végül, a gólyáknak bekötött szemmel kellett 9Sgolyamegtalálniuk a párjukat, miközben mindkettőjüknek ugyanazt az állathangot kellett kiadniuk. Utána következtek az N-esek, akik egy portrét kértek a királyjelöltjükről 5 perc alatt, de a vállalkozó művészeknek a szájukban kellett tartaniuk az ecsetet. Ezt követően a gólyák egy dobozból kóstoltak üdítőket, és ki kellett találni, hogy milyen márkájúak voltak. Miközben ez a két feladat folyt, minden osztályból egy-egy embernek az iskolán kívül kellett szelfiznie egy zöld dologgal, ami nem lehetett se növény, se ruhadarab. A mi osztályunk gyorslábú gólyája a megadott tíz perc alatt a boltba rohant, és lőtt egy képet a sportszeletekkel. Végül következtek az S-esek, akik kötélhúzóversenyt rendeztek, miközben az osztályok táncosai egy koreográfiát találtak ki a megadott zenére. Az utolsó feladat egy cipőtorony-építő verseny volt, és utána izgatottan vártuk az eredményeket. A 4. helyezettek az NY-esek lettek, a 3. helyet mi, az A-sok szereztük meg, a 2. helyen a C-sek végeztek, és a gólyaavatást végül 

9nygolya

az S osztály gólyái nyerték. Azt hiszem, minden végzős és gólya maradandó élményekkel gazdagodott.


Írta és az illusztrációkat készítette: Schável Anna 9.A

SLUKK 2024/25 1. szám

Slukk 1

Diákból tanár - Interjú Császár Krisztina tanárnővel

Milyen lehet, hogyha a volt tanáraid a kollégáiddá válnak? Furcsa? Kínos? Netán előnyös is? Kíváncsiak voltunk, ezért olyan tanárokkal beszélgettünk, akik a Kodóban végezték tanulmányaikat, és később ide is tértek vissza tanítani.

Császár Krisztina tanárnő a Pécsi Tudományegyetemen végzi tanulmányait, ez az utolsó féléve a tanárképzésben. Tanít mellette, a magyar nyelv és irodalom az egyik tantárgya, angol nyelv a másik. Nagyon érdeklik őt a nyelvek és az irodalom, tudta, hogy ezzel szeretne foglalkozni. Szereti a macskákat, főleg a vöröseket. Emellett az olvasással tölti még az idejét. Gyakran utazik a barátaival, érdeklik a múzeumok és a kiállítások is.

Az alábbi kérdések a tanári pályafutásáról szólnak, és segítenek jobban megismerni a tanárnőt.

Miért szeretett volna tanár lenni?

Először azt határoztam el, hogy két szakot választok. Mindenképpen az angollal szerettem volna foglalkozni, és utána jött hozzá az irodalom. És mivel nagyon kedvelek emberek között lenni, meg szeretem a gyerekeket, ezért ezeket ötvözni szerettem volna, hogy ne legyen annyira „monoton munkám”. Tehát emiatt döntöttem a tanári pálya mellett.

Már gyerekkorában tudta, vagy később döntötte el?

Nem, mielőtt jelentkezni kellett az egyetemre, az előtt két hónappal döntöttem el. Váratlanul ért engem is, hogy ezt választottam, de az idő bizonyította, hogy jó döntés volt.

Gondolkodott esetleg más karrieren?

Érdekelt a gazdaság is, arra az irányultságra jártam, sokáig gondolkodtam rajta, hogy milyen irányba induljak. Az újságírás is érdekelt, szívesen mentem volna médiaszakra, végül az oktatást választottam.

Miért pont ebbe az iskolába jött vissza tanítani?

Nagyon szerettem idejárni, és olyan helyre akartam menni, ami megbízható. Amikor itt voltam diák, akkor mindenben nagy segítséget kaptam a tanáraimtól, és tudtam, hogy mindig számíthatok rájuk. Támogató környezetben szerettem volna lenni, és biztos voltam abban, hogy a Kodolányi az, szóval mindenképpen ide szerettem volna jönni legelőször.

Milyen érzés, hogy a volt tanárai a kollégái?

Nagyon furcsa volt. Amikor először bejöttem az értekezletekre, mindenki meglepődött, szokatlan volt tanáraimmal más szerepben találkozni. Egy pár hónap kellett, hogy megszokjam, de mindenki nagyon kedves volt velem. A tanári közösség nagyon befogadó itt, hamar hozzá lehetett szokni. Az is jó, hogy nagyon otthonos érzést kelt, mivel jól ismerek mindenkit és mindent az intézményben.

Van kedvenc tantárgya azok közül, amit tanít?

Mindegyiket más miatt szeretem, kedvencet ezért nem tudnék választani. Az angolt amiatt, mert nagyon rugalmas, izgalmas, jó témákat lehet bevinni órákra, bármiről lehet beszélgetni. Ez az irodalomnál is megvan, ott is érdekes dolgokról lehet beszélgetni: ki mit gondol a különböző művekről, költőkről. Ezt nagyon szeretem benne. Tehát azt emelném ki, hogy mind a kettőnél nem csak a tantárgyat ismertetem meg a diákokkal, de a diákokat is megismerem és közelebb kerülök hozzájuk, miközben a tantárgyat tanítom.

Az angol nyelven kívül van még, amit beszél, vagy szeretne megtanulni?

Németet tanultam, és tervezem, hogy felfrissítem a tudásomat belőle. Érdekel még az olasz és a francia, ha valamit elkezdenék, az az olasz lenne.

Irodalomból van kedvenc műve vagy költője?

Nem az iskolai tananyag része, Milan Kunderát nagyon szeretem, ő a kedvenc íróm. Az iskolai tananyagban szereplő költők közül Radnótit emelném ki.

Melyik tantárgy érdekelte az angolon és az irodalmon kívül?

A matematikát nagyon szerettem. Nem voltam ötös belőle, csak négyes, de élveztem, ha valamire rájöttem, hogyan kell megoldani, ott a sikerélmény vezérelt. Ezenkívül még az informatika is érdekelt.

Mit gondolt a tanításról, mielőtt tanár lett? Nehezebbnek, könnyebbnek vagy teljesen másnak gondolta?

Jó kérdés. Az egyetem alatt, mivel hosszú maga a képzés (6 év), ezért nagyon sok időm volt gondolkodni, hogy milyen lesz, amikor egyszer tanár leszek. Az elején izgultam, és ez mindenkire igaz volt a szaktársaim közül, de aztán a vége fele átfordult. Mindenki azt mondja, hogy majd akkor rázódunk bele igazán, amikor csináljuk; és tényleg így történt.

Ha bármi lehetne a világon, akkor is tanár lenne?

Érdekes kérdés. Mindenképpen az emberekkel foglalkoznék, az biztos. Most már nem tudnám elengedni a tanítást sem. Tehát igen, akkor is tanár lennék. Ha bármilyen képzésbe belekezdhettem volna, és beleférne még az időmbe, akkor lehet, hogy kipróbálnék még más munkákat is.

Befolyásolja a tanári léte az öltözködését?

Természetesen, tanárként már nem viselhet olyan ruhákat az ember, mint diákként. Például nem hordok már gyakran farmert, egy kicsit elegánsabban öltözködöm, mióta tanítok. Viszont nem gondolom azt, hogy azért, mert valaki tanít, máshogy kellene öltözködnie. Egyszerűen csak jobban érzem magam ezekben a ruhákban, amikor kiállok a diákok elé.

Feleltetni vagy dolgozatot íratni szeret jobban?

Dolgozatot, amiatt, mert én nem voltam egy nagy felelő. Fontos a közönség előtti beszédet is gyakorolni, de általában én azért jobban szeretek úgy feleltetni, hogy nem állítom ki az egész osztály elé a felelőt.

Van esetleg valamilyen tanulási tippje?

Az időbeosztás fontos, és ezt diákként én is a saját bőrömön tanultam meg. Ha például van egy témazáró, nem elég egy nappal előtte elkezdeni készülni. Az is elengedhetetlen, hogy egy túl nagy anyagrészt ne egy nap alatt akarjatok megtanulni. Az is hasznos lehet, hogyha folyamatosan ismételgetitek az anyagot, és céltudatosok vagytok. Az is segít, ha nem fáradtan ültök le tanulni. Időt kell rá szánni, és fontos megtalálni azt, hogy mikor tudtok hatékonyabban tanulni: reggel vagy este.

Önnek késő este vagy kora reggel van több energiája? Azaz „éjjeli bagoly” vagy „reggeli pacsirta”?

Sokkal hatékonyabb vagyok, hogyha felkelek nagyon korán, nekilátok a dolgaimnak, és mindent elintézek már a nap első felében. Ha későn kelek fel, akkor már eleve döcögősen indul a nap. Nekem a délután már inkább a pihenésé, mintsem a produktivitásé.

Voltak olyan tanárai, akik inspirálták vagy befolyásolták?

Nagyon jó tanáraim voltak, de kiemelkedően jó hatással voltak rám mind az általános iskolában, mind a gimnáziumban az angol- és a magyartanáraim. Nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, jó viszonyt ápoltam velük, szerettem az órákon ott lenni. Pozitív élményeim vannak, ahogy szokták mondani, „safe place” volt. Tudat alatt befolyásolhatott, viszont nem feltétlenül ez volt a fő inspiráció a pályaválasztáskor.

Volt-e valamilyen élménye az iskolában, amit a legviccesebbnek vagy a legjobbnak tart?

A Kodós napok mindig nagy élmény volt, emellett az osztálykirándulásokat emelném ki. Emlékszem, hogy egyszer Pécsre mentünk kirándulni, és ott döntöttem el, hogy oda megyek egyetemre. Amikor végzősök voltunk, Lengyelországba utaztunk, és az még a mai napig is kedves emlékem.

Van valamilyen tanácsa vagy üzenete azoknak, akik tanárnak készülnek?

Igen, a legfontosabb az, hogy ne izgulják vagy gondolják túl. Én sem hittem el, ha elkezdek tanítani, akkor minden adni fogja magát, természetesen. A tervezés is nagyon fontos, főleg az elején. Ha órákra készülünk, akkor minden lehetséges választ fontos kigondolni, nehogy váratlan helyzetek érjenek. Amit érdemes magunknak mondogatni: „Menni fog, minden rendben lesz!”

Köszönjük szépen a beszélgetést!

Készítette: Schável Anna és Vigh Veronika (8.A osztály)
Ötletgazda: Nyíri Fanni
Copyright © 2009 Kodolányi János Gimnázium
H-8000 Székesfehérvár, Szabadságharcos út 57. Tel: 22/502-331
Impresszum

EFOP LOGO