Tanulmányi út Lengyelországban

 

Przemysl2019. február 12-én, reggel 6:00-kor megkezdtük utunkat Lengyelország felé. Busszal mentünk, az utat 9, maximum 10 órásnak terveztük. Ekkor még hűvös volt az időjárás, de mintsem törődve a körülményekkel, mindannyian izgatottak voltunk az utunkkal kapcsolatban. Este 6 órára megérkeztünk Przemyśl-be, pár órával később a számított időnél. Ennek következtében egy programra időnk nem jutott, de ezt másnap bepótoltuk.

Szállásunknál kívánni sem lehetett jobbat, hiszen egy Wellness Hotel-SPA Hotel Gloria- fogadott minket svédasztalos vacsorával, szaunával és egy nagy medencével.

Csoportunkat egy úr vezette, aki hely- és nyelvismerettel rendelkezett. Sokat megtudtunk és tanultunk tőle az út során, rengeteg érdekes információval gazdagodtunk.

Második nap reggel bepótoltuk az elmaradt programunkat, ami Przemyśl egy híres erődjét foglalta magába, majd Krakkó felé vettük az irányt. Útközben kitérőket tettünk Tarnowban, Debnoban, Újszandecben és Limanovában, ahol a magyar vonatkozású helyeket néztük meg. Megnéztük Bem apó sírját, a Debnoi várat, valamint Újszandecben Szent Kinga által alapított klarissza kolostort. Idegenvezetőnk ezen helyeken is rengeteg hasznos információval szolgált.

KrakkoA késő esti órákban értük el Krakkó városát, ahol elfoglaltuk szállásainkat, és egy közeli étteremben kaptunk meleg vacsorát, ami igazán jól esett mindannyiunknak a hosszú buszút után.

A harmadik napon Aushwitzot és Birkenaut látogattuk meg egy mellénk kirendelt idegenvezetővel. Számtalan meghökkentő tudnivalót osztott meg velünk, és még több döbbenetes dolgot láttunk.

A 3 és fél órás program után visszatértünk Krakkóba, ahol a délután folyamán a saját idegenvezetőnkkel térképeztük fel a város gyönyörű központját. Megnéztük többek között a Mária-templomot, a Posztócsarnokot valamint a Jagelló Egyetemet, azonban már maga Krakkó főtere is hatalmas látványt tárt elénk.

Utolsó napunkon egy kirendelt magyar idegenvezető segítségével fedeztük fel Wieliczka varázslatos sóbányáját, ami mindannyiunkat lenyűgözött. A nap hátralévő részében szabad programunk volt. Az osztály többsége ajándékokat vásárolt, és kipróbálta a helyi nevezetes ételeket.Aushwitz

Az este folyamán összeültünk beszélgetni, és megvitattuk az élményeinket egymással, melyeket az utazás során gyűjtöttünk. Szerintem mindenki nevében mondhatom, hogy remek utazás volt ez, és teljesítettük a célt, miszerint ápoljuk és erősítsük a lengyel-magyar barátságot. Hiszen ahogy a mondás tartja: „Lengyel, magyar két jó barát, együtt harcol, s issza borát”.

Végül a Kodolányi János Gimnázium 10.a osztálya nevében köszönjük a magyar-lengyel kapcsolatok erősítését segítő Wacław Felczak Alapítvány Polonica-nak, osztályfőnökünknek, Gubánné Árami Erika tanárnőnek, valamint iskolánk Igazgatóasszonyának, Csöngei Gabriella tanárnőnek a lehetőséget.

Harangozó Krisztina, 10.a osztályos tanuló

 

Ujszandec

 

Motorcross - interjú

A Kodolányi János Gimnázium 9.a osztályos tanulójával, Mészáros Barnabással készítettünk interjút, aki egy nem hétköznapi sportot űz: motocrossozik.

Mit érthetünk azalatt, hogy motocross?

A motocross egy egyéni extrém sportág, amit zárt- extrém akadályokkal tüzdelt(pl. ugratók)-pályán űznek,1hengeres motorokkal,akár az egészen 50 cm3-450 cm3-ig. Jelentése: motorral mindenen keresztül.

Mióta űződ ezt a sportágat? Milyen érzés volt, amikor először ültél motorra? Mit szóltak a szüleid, hogy motocrossozni szeretnél?

motocross4 éves koromban ültem először motoron, 8 éves korom óta versenyzek.

Papám szintén versenyző volt, Édesapám pedig szerelő, tehát úgymond "családi vonás". Nagyon furcsa volt legelőször, és félelmetes... de már akkor imádtam, teljesen szabadnak éreztem magam, ès pár alkalom után már szemrebbenés nélkül húztam a gázt, kisgyermekként is. Szüleim teljesen elfogadóak a sport iránt azóta is, viszont Anyukám az, aki sokkal jobban félt.

Versenyszerűen sportolsz? Ha igen, melyik eredményedre vagy a legbüszkébb? A jövőre nézve, mik a terveid a motorozással kapcsolatban?

Igen, versenyszerűen sportolok. Az idei Dél-MX sorozatban kategóriám győzelmére vagyok a legbüszkébb! Szeretnék országos bajnokságot nyerni, és Amerikában vagy világbajnokságon versenyezni! Szívesen foglalkoznék a jövőben a motocross oktatásával, népszerűsítésével is!

Valaki szponzorál téged ebben?

Sajnos ebben a sportban elég nehéz szponzort találni, tehát mi sajnos eddig az egész karrieremet saját költségből finanszíroztuk, kivéve a jelenlegi motorom árának egy részét (3 jó barátunk segített). Éppen szponzoráció után próbálunk nézni most a tél alkalmával, mivel elég költséges ez a sport.

Hol voltál legutóbb versenyezni és milyen eredményt értél el?

Dunavecsèn voltam, dupla futamgyőzelemmel zártam (összetett/abszolút 1. Hely) a versenyt, 20+ mp-et adva a 2. Helyezettnek mindkét futamban, ami a motocrossban elég soknak számít.

Télen hogyan gyakoroltok?

Télen laza talajú (pl. homok) pályákon szoktunk gyakorolni, ahol nem fagy fel a föld. De ilyenkor a motor inkább háttérbe szorul, és az erőnléti edzésre koncentrálok, konditerembe járok és futok heti háromszor vagy négyszer.

Mit tanácsolsz azoknak, akik el szeretnének kezdeni motorozni?

Csak akkor vágjanak bele, ha a szívükben van a motorozás, és vezessenek mindig felelősségteljesen és ésszel!

Rakoncza Petra, Molnár Kata

2019-es Felvételi

Ismét eljött a nyolcadikosok nagy rémálma, a felvételi. Évüknek ez az egyik meghatározó pontja, mely eldönti hová mennek továbbtanulni. Matematikából és magyarból felmérik tudásukat, és annak a szintnek megfelelően kerülnek be az általuk választott iskola egyikébe, hogy miként teljesítenek. Ebben az évben sem kímélték őket.

A tavalyi könnyítés után, ismét nehezítettek a feladatokon. Mint tavaly is, mindkét részre 45 perc állt rendelkezésükre, köztük 15 perces szünettel. Általánosságban elmondható, hogy a magyar mindig könnyebb, mint a matek, és ez most se volt másképp. A magyar bemelegítő feladatokkal indult, majd szépen bekerültek a nyelvtani és irodalmi feladatok is. Mint minden felvételiben itt is megtalálhatóak voltak a verselemző, a szövegértési és a fogalmazási feladatok. A két vers Radnóti Miklós egyik versének részlete, a másik pedig Szabó T. Anna Lucázás című verse volt. A szövegértő feladatban pedig Luca-napi népszokásokról olvashattunk. Az idei fogalmazás témája személy szerint nekem jobban tetszett, mint a tavalyi. Arról kellett érvelniük, hogy miért gondolják azt egyesek, hogy felnőttnek lenni sokkal jobb, mint gyereknek. Legszívesebben megnézném ezeket a fogalmazásokat, mert érdekel a diákok véleménye erről.

A mateknál nem volt egyszerű dolguk a diákoknak. Itt már a bemelegítő feladatokkal is belevágtak a közepébe, és ez még tovább fokozódott. Kezdetben „egyszerű” számolások, és átváltások voltak, majd számok összerakása következett. Ezek után egy könnyebb diagramot kellett leküzdeni, amin könnyen ki lehetett igazodni, de utána jött a hab a tortán. A szöges feladatok bonyolultabbra sikeredtek, mint a tavalyiak, amin először én is meglepődtem. Ezután jöttek a diákok „kedvencei”, a szöveges feladatok és a térfogatmérés. Általában ezek a feladatok azok, ahol pontot veszítenek a diákok. A 3 szöveges feladat volt a „pont az i-re”. Nekem is kellett idő, mire rájöttem a feladatok logikájára. Le a kalappal azok előtt, akiknek sikerült maximálisra megcsinálni a feladatokat. A térfogatmérés nem tartozik a kedvenceim közé, és ez a feladat se nyerte el a tetszésemet, de úgy gondolom, hogy most ezen a feladaton jobban ki lehetett igazodni.

Véleményem szerint a tavalyi könnyítéshez képest, ismét nehezítettek a feladatokon. Úgy gondolom, hogy a felvételi nem teljesen mutatja meg a diákok képességeit, mert egy olyan stressznek vannak kitéve, amit nem kéne ennyi idősen tapasztalniuk. Mivel stresszesek, nem tudnak a feladatokra koncentrálni, és pluszba még rátesz egy lapáttal a „szakszerű feladatleírás”, amit először fel se fog az ember. Én nem érzem nagyon arányosnak a magyar és a matek közti nehézséget. A matek egy nagy ugrás a magyarhoz képest, és ez megmutatkozik a pontszámokon is. Mivel tavaly én is ugyanezen estem át, mint ők, átérzem a helyzetüket. A felvételit nem tartom jó ötletnek, mert nem egy papír fogja eldönteni, hogy te most tudsz valamit, vagy nem. Lehet, hogy akik rosszul írták meg a felvételiket, azokban sokkal több rejlik, csak nem tudták kivitelezni. Remélem a jövőben megtalálják a matek és magyar közt az egyensúlyt.

Kovács Eszter

Mary Poppins visszatér

A Mary Poppins visszatér egy 2018 végén megjelent családi/fantasy film, a Mary Poppins filmmusical második része. Az első rész 1964-ben jelent meg és ennyi év után elég nagy bátorság kellett a történet továbbviteléhez. Mi a téli szünetben mentünk el megnézni a moziba és őszintén valahogy egy klasszikus folytatásától többet vártunk volna.

A film az 1930-as évekbeli Londonban játszódik. A középpontban ismét a Banks család áll. Michael Banks három gyerekével és házvezetőnőjével, Elennel él a Cherry Tree Lane-en. Michael csak úgy, mint egykoron apja bankban dolgozik. Jane, anyja nyomdokaiba lépve áll ki a munkavállalók jogaiért. A testvérek szoros kapcsolatot ápolnak. Miután Michaelt súlyos veszteség éri, egykori dadusa bukkan elő, aki csodálatos varázsképességeivel és lámpagyújtogató Jack segítségével hozza vissza a család boldogságát.250px Mary Poppins visszater

A film összességében semmi újat nem tesz az előző részhez, inkább az új generációról meséli el szinte ugyan azt a történetet. A bonyodalom viszont más; míg az eredetiben a családját karriere miatt elhanyagoló apukáról volt szó, addig ebben a filmben egy fontos okirat tűnik el. E köré bonyolódik a cselekmény. A cél a Banks ház megmentése. Szerintem nem árulunk el nagy titkot, ha elmondjuk; sikerült. Mary Poppins és a lámpagyújtogatók segítségével a család otthona megmenekült. A filmben nem meglepő módon rengeteg betétdal és tánc van, amiket helyenként soknak éreztünk, annak ellenére, hogy szeretjük a musicalt és a zenék is tetszettek. A másik mellényúlás a szereplőválasztás. A Michaelt alakító Ben Whishaw nem igazán illett a gyászoló apuka szerepébe. Ő inkább a különc figurák mestere. A rendező Mary Poppins mögé rejt el minden szereplőt, ami a fináléban mutatkozik meg a legjobban, miután a dada egy csettintésre megold minden problémát. A történetben egy romantikus szál is fut. Jack és Jane között szövődik egy nem túl lángoló szerelem, persze ebben a dologban is Poppins adja meg a löketet.

Annak ellenére, hogy van benne egy-két hiba, nézhető családi film. A húgomat is elvittük erre a filmre és szerencsénkre lekötötte őt, sőt még tetszett is neki, bár egy kicsit hosszúnak találta. Azoknak ajánljuk ezt a folytatást, akik szeretnének a mozivásznon egy komplett színdarabot látni.

Készítette: Holl Evelin, Mező Viktória

Interjú Piros Patrik kempo mesterrel

Sok diáknak okoz fejtörést az, hogy mit kezdjen magával, milyen szakmát válasszon az iskola után. Éppen ezért a Slukkban rendszeresen mutattunk és mutatunk be olyan személyeket, akik valamilyen adott szakmának, esetleg hobbinak kiemelkedő képviselői – így szeretnénk a valóéletet egy kicsit közelebb hozni a tanulókhoz.

Még csak 24 éves, de már számos rangos eseményen képviselte hazánkat kitűnő eredményekkel, majd saját dojot nyitott, ahol folyamatosan keresi az új tehetségeket, és indítja el őket a kempo útján. Piros Patrikkal beszélgetek, a Dinamik Harcművészeti Közhasznú Sportegyesület sportolójával és a mányi Hársfadomb Kempo Klub edzőjével.

kempoHogyan kerültél kapcsolatba a kempoval?

Általános iskola első osztályában elkezdtem futballozni, de aztán rájöttem, hogy nem ez az én sportom. Édesapám még diák korában kempozott, csak a katonaság és a munkahelye miatt abba kellett hagynia. Majd az edzések újra indultak Bicskén, ahol lakom. Ekkor felajánlotta, hogy járjak oda, én pedig azt gondoltam miért ne. Nézzük meg! Megtetszett, és ott ragadtam. Ekkor voltam 7-8 éves.

Mik az eddig elért legnagyobb eredményeid?

Az első nagyobb eredményemet 2006-ban szereztem Szlovákiában egy Európa Bajnokságon. Ez az első és egyetlen EB győzelmem. 2007-ben vettem részt az első világkupán, ahol sikerült is nyernem. Ezen kívül még négy világbajnoki címet szereztem, valamint számos Magyar Bajnoki első helyet is a magaménak tudhatok.

Melyikre vagy ezek közül a legbüszkébb?

Minden eredményemre büszke vagyok, de ha egyet kéne választani azt nem a sajátjaim közül választanám, hanem a tanítványom, Bada Mirkó Lengyelországban szerzett világbajnoki helyezését mondanám.

Milyen kihívások várhatnak még rád ebben a sportban ennyi elért eredmény után?

A legnagyobb kihívás a gyerekekkel való foglalkozás. Mindenkit elindítani a saját útján, és megtalálni, hogy ezen összetett sportnak melyik részén a legtehetségsebb. Majd abba az irányba terelni, és csiszolni a tudását. Mivel minden gyerek más, ezért mindenkihez másképp kell hozzáállni. Ez a legnehezebb az egészben, hogy megtaláld a helyes utat.

Azt tapasztalom, hogy sokan nem ismerik ezt a sportot. Mit gondolsz mi az oka annak, hogy nem olyan támogatott, mint a judo vagy a karate?

Mivel ez nem egy olimpiai sportág, így sokan nem ismerik és nehéz támogatókat szerezni. A kemponak nagyon sok különböző ágazata van, nehéz ezeket egy mederbe terelni. Így nincs egy kialakult szakszövetség Magyarországon, ami szintén nem könnyíti meg a sport ismertebbé tételét.

Hogy néz ki egy napod, amikor edzel és edzést tartasz?

Az edzések hétköznapokon vannak, ezért mindenképp csak munka után tudom tartani őket. Hetente általában három edzés van a gyerkőcöknek, amik 1-1,5 órások. Nem tudom minden délutánomat az edzéseknek szentelni, mert vannak más elfoglaltságaim is, ezért a gyerekek edzései után tudok magammal foglalkozni, az esti órákban. Ez körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.

Szerinted mi motiválhatja kellően az utánpótlást arra, hogy olyan hosszan kitartsanak, mint te?

Próbálok példaképként állni előttük, és megmutatni, hogy így is lehet. Minden edzésen igyekszem néhány motiváló szóval bíztatni őket, hogy jó úton haladnak. Sokszor elmondom nekik azt a példát, hogy nálam is volt egy megingás, amikor középiskolába mentem. Ekkor abba akartam hagyni a kempot, de akkorra már annyira az életem részévé vált az edzés, hogy két hét után hiányzott a mozgás és visszatértem. Bízom abban, hogy ezek a példák és a motivációm elég erősek ahhoz, hogy mikor elérik ezt a kritikus kort, ne legyen akkora lemorzsolódás.

Mivel töltöd az időt, ha épp nem a kempoval foglalkozol?

Sport mellett a másik hobbim az autók. Szeretem bütykölni a sajátomat is, illetve szeretek autós programokra járni, de nyilván az emberek életében a legfontosabb a család. Én is próbálok minél több időt tölteni a párommal és a szeretteimmel. Szeretünk utazni, idén is van több hely, amit meglátogatunk.

Mire tanított meg a kempo?

Szerintem a két legfontosabb dolog a tisztelet és az alázat, amit az évek alatt megtanultam. Emellett megtanít összpontosítani, és az élet számos helyzetében sokkal jobb eredményt tudok elérni ezáltal. Nyilván nem másodlagos, hogy önvédelemre is megtanít, ami sajnos a mai világban elég hasznos dolog.

Mi volt a legszebb emléked ebben a 17 évben, amit a kempoval töltöttél?

A legszebb emlékem a fekete öv megszerzése, amit 13 év munka után értem el. Szerintem ebben a sportban ez az a pillanat, amikor annyi minden kavarog egyszerre az emberben. Tudja, hogy mennyi edzés és munka van e mögött, nem leszámítva a négy napos vizsgát, ami egy igen megpróbáltató esemény, és nem minden ember lenne képes rá. Amikor a sportoló mestere ráköti a derekára a fekete övet, minden érzelem előtör belőlünk. Én például egy darabig fel sem fogtam, csak a gratulációkat fogadtam a sporttársaktól.

Köszönöm az interjút, további sok sikert kívánok!

Fülöp Krisztián
Copyright © 2009 Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium
H-8000 Székesfehérvár, Szabadságharcos út 57. Tel: 22/502-331
Impresszum