Apukám, Dányádi Balázs, már hosszú évek óta dolgozik mezőgazdasági pilótaként. Elmesélte, hogy milyen egy napja, illetve arról is beszámolt, hogyan is néz ki egy szezonja.
A permetezést megelőző napon már fejben rákészül a másnapra. ,,A megrendelőtől megkapom a munkatérképet, amin a földterület nagysága és az azt körülvevő akadályok, például villanyvezetékek, fák és bokrok vannak megjelölve. A permetezőszer miatt a termőterületet körüli növényzet fajtáit is tudni kell, hiszen káros hatással lehet rájuk az anyag.”
Másnap hajnali háromnegyed négykor kel, majd elindul a helikopter telephelyére. ,,Itt elvégzem a légi üzemeltetési utasításokat, ellenőrzöm a helikoptert. Ha mindent rendben találok, kirepülök a szántóföldhöz, ahol ideiglenes le-és felszállóhelyet keresek” Apukám azt is elmondta, hogy csak mezőgazdasági képesítéssel rendelkező pilóták hajthatnak végre fel-és leszállást saját maguk által kijelölt területen.
A helyszínen biztosítják a vizet és a növényvédő szert is. A helikopter tartálya 600 literes, amit egy 20 méteres tömlő segítségével töltenek meg 200 liter permetezőszer és 400 liter víz keverékével.
,,Az első felszállás előtt még egyszer megnézem a munkatérképet, amíg a gép paraméterei normál helyzetbe nem állnak. Amint mindent átvizsgáltam és átnéztem, 50-60 méteres magasságba emelkedek, és szemügyre veszem a munkaterület akadályait.” Ám ez a magasság is csak a mezőgazdasági pilóták számára engedélyezett. Egy átlagos polgári pilóta 300 méter alá nem mehet repülés közben.
A növényvédő szer szórását 1-1,5 méteres magasságból, 80-90 km/h-s sebességgel végzi a szél irányában. ,,A szélirány azért fontos, hogy a tartályból kijuttatott permetfelhőbe nehogy belerepüljek.”A maximális szélerősség, amiben lehet még dolgozni, 4m/sec erősségű, míg a legmagasabb hőmérséklet 24⁰C fok.
A permetezés menete gyors folyamat. ,,A 600 liter anyagot 6 perc leforgása alatt juttatom ki, az aktuális mennyiséget műszer jelzi. Egy adag 10 hektár méretű területre elég. Ha az oldat kifogy, visszarepülök a töltőhelyre, ahol a töltés 1 percet vesz igénybe. Ez alatt az idő alatt nem állítom le a gépet.” Egy ilyen kör általában 10 percig tart töltéstől-töltésig. Egy óra alatt 80-100 hektárnyi tábla is lekezelhető, ami nagyon gyorsnak számít.
A helikopter üzemanyagpótlását óránként végzik. Apa elmesélte, hogy a 650 literes üzemanyagtartályba csupán 200 litert töltenek, így repülés közben 250-300 liter körüli tankkal repül. Ennek fontossága, hogy ne legyen annyi súly, amit a helikopternek cipelnie kelljen.
Az egész tevékenységet egy növényvédelmi szakmérnök, más néven növényorvos felügyeli, a növényvédő szerek használatával együtt. ,,Nekem is van növényvédelmi szakvizsgám, hiszen a permetezőszerek használatával és hatásmechanizmusával nekem is tisztában kell lennem.”
Egy munkaszezon március elejétől szeptember végéig tart. ,,Tavasz elején szilárd granulátumos műtrágyát szórok, tavasz végén és a nyár elején repce, illetve kalászos állományban kártevőirtást végzek. Nyár közepén napraforgón és repcén végzek lombtrágyázást, aminek a lényege, hogy a folyékony műtrágya állományjavító, és plusz tápanyagokat juttat a növényekbe a zöld felületeken keresztül. Nyár közepétől a végéig a repce ragasztása a feladatom. Ezt egy elasztik nevű anyaggal végzem. Ez nem minősül növényvédő szernek. Az elasztik a repce becőjét, amiben a mag van, - ezt úgy lehet elképzelni, mint egy borsó hüvelyét a benne lévő szemekkel, sokkal apróbban-, ragasztja össze, hogy a szemek ne peregjenek ki. Ebben a szakaszban napraforgó gombaölőzés és a kukorica kultúrában kukoricamoly kártevőzés is fontos mezőgazdasági tevékenység. Ősszel napraforgó deszikkálását kell elvégezni. A deszikkálás gyors érlelést jelent, ami eléri, hogy a napraforgó a benne lévő víz legnagyobb részét elveszítse.”
A mezőgazdasági szezon végeztével a saját tulajdonban álló helikoptereken kötelező karbantartásokat kell végezni. ,,Három típusú helikopterrel zajlik a munka. Kamov Ka 26, Schweizer 300 és Jetranger Bell 206 gépekkel, így ennek a három légi járműnek kell átesnie a vizsgálatokon.”
Télen a szakmai továbbképzésekre és a vizsgákra kell felkészülni. A mezőgazdasági pilótáknak elég nehéz dolguk van, hiszen egy összetett, kiemelten veszélyes munkát végeznek, ezért minden évben helikopter vezetői gyakorlati vizsgán és kompetencia felmérésen kell részt venniük. Emellett öt évente a Gödöllői Szent István Egyetemen növényvédelmi továbbképzésen kell megjelenniük, majd vizsgát tenniük.
Napjainkban egyre többen fejezik ki aggodalmukat a földi-és légi úton kijuttatott növényvédő szerek miatt, pedig ha ezt a tevékenységet nem folytatnánk, a szántóföldeken lévő haszonnövények 70-80%-a tönkremenne.
Dányádi Lili