Mint minden középiskolában, nálunk is működik a Diákönkormányzat, mely szerves része az iskolánknak. A jogszabályokban meghatározott feladatok mellett részt veszünk az iskolai rendezvények szervezésében és lebonyolításában. Továbbá nagy segítséget nyújtunk: iskolánk vezetősége, tanáraink és diáktársaink közötti kimondottan jó viszony kialakításában és fenntartásában.
Az iskola diákönkormányzatában minden osztály képviselteti magát, általában 2 fővel. Feladatuk összetett, és felelősségteljes: az iskola programjainak közvetítése az osztályaik felé, ezen programok nagy részének megszervezése, lebonyolítása, osztályaik érdekképviselete, esetleges problémák, kezdeményezések továbbítása a diákönkormányzat illetve az iskola vezetése felé.Heti 1 kijelölt alkalom van a gyűlésekre.
A DÖK feladata a gólyatábor, a Kodolányis Bál, az Adventi vásár, a gólyabál lebonyolítása , de jelentős szerepet vállalnak jótékonysági gyűjtésben, a Fejér Megyei Diáknapok, a Tavaszi Összművészeti Fesztivál és a Kodós Gála megszervezésében.
Évekkel ezelőtt a diákönkormányzat kezdeményezésére született meg az UralKODÓ választási szabályzat, amely a szeptemberi királyválasztásunk zökkenőmentes lebonyolítását segíti.
Sok feladat, némely nehézség, sok öröm és nevetés az együtt töltött idő végeredménye, mert dökösnek lenni jóóóóóóóóóó!
„Három Dökös évem alatt rengeteg közösségépitő programban vehettem részt, ami segített fejleszteni a kreativitásomat. Megismerhettem a bejövő osztályokat és segíthettem őket, ami jó érzés volt. Részese lettem az iskolán belül egy kis családnak.” (Baráth Eszter 12.D )
„Mindenki másban tehetséges... én ebben. (Szauerwein Dávid 12.D )
„Hogy milyen DÖK-ösnek lenni?! KIRÁLYSÁG!!! Büszkeség, amikor az osztály megszavazza a bizalmat erre a pozícióra! Jó fej emberekkel élvezem a szerda délutáni megbeszéléseket és örömmel vállalok feladatokat! Jó hatással van rám a csapat többi része, megtanultam csapatmunkában tevékenykedni, és javította az alkalmazkodóképességemet is! Jókedvvel állok a feladatokhoz, amivel bővíthetem a csapat munkáját! Örömmel veszek részt minden DÖK-ös tevékenységben!” (Nagy Eszter 12.B )
A Kodolányi János Gimnázium diákönkormányzatának működési rendje, koncepciója:
A diákönkormányzat – továbbiakban DÖK- munkáját diákokból álló csoport és a DÖK munkáját segítőpedagógus végzi.
Iskolánkban 8. évfolyamtól felfelé minden osztályból 2-2 diák vesz részt a munkában. A 7. osztály úgynevezett megfigyelőként van jelen.
A DÖK tisztségviselői:
1fő DÖK elnök, akit minden év elején megszavaznak, illetve pozíciójában megerősítenek a diákok
1fő alelnök (előzőekben leírt folyamat során kerül megválasztásra)
1fő jegyző – ő a DÖK gyűléseken elhangzó tényeket rögzíti jegyzőkönyvbe.
A DÖK gyűlés heti rendszerességgel, szerdán a 7. óra után, azaz 14.35-tól kezdődik.
Hossza függ a megbeszélni valók tartalmától.
A DÖK fórumokon kerül továbbításra a vezetőség bármely kérése, felvetése a diákság felé, akár személyesen is találkozik velük az iskola vezetése.
Amennyiben van a diákság felől felmerülő kérdés, probléma, úgy azt ők is továbbítják az Igazgatónő irányába. A párbeszéd működik.
A DÖK elsősorban az iskolában zajló programokat, rendezvényeket koordinálja, melyet az évek során bővítünk és ha szükséges, vagy igény van rá, változtatunk rajta.
Szerves része vagyunk a Városi Diáktanács tömörülésének is. Az ott elhangzottakat a Diáktanács tag továbbítja a DÖK gyűléseken a diákjainknak.
A Városi Diáktanács a város DÖK küldöttjeit tömöríti egységbe, s elmondhatjuk, hogy az elnöki pozíciót töltötte már be Kodolányis diák. Bízzunk benne, hogy nem utoljára.
Költségvetésünket mi magunk igyekszünk előteremteni: pályázatok figyelésével, iskolai rendezvényeken diákok által készített termékek árusításával, sokszor az iskola vezetése, valamint kollégák hozzájárulásával, stb.
Felkészülés egy iskolai rendezvényre:
a rendezvény előtt forgatókönyvet készítünk, napra, órára pontosan
ezt a forgatókönyvet, illetve a szervezettség aktuális állapotáról e-mailben vagy szóban időről időre tájékoztatom a vezetőséget. Ugyanezt várom a diákoktól, hogy tegyék meg osztályuk és osztályfőnökeik felé
a feladatok meghatározása után elosztják a gyerek egymás között, kinek mi a feladata. Erre véleményem szerint nagy szükség van, rendre, együttműködésre, fegyelmezett munkára szoktat.
amennyiben nincsen önként jelentkező, én szólítok meg diákokat, de ennek ellenére szívesen vállalják a feladatokat.
ha eszközvásárlásra van szükség, először megpróbáljuk házon belül megoldani.
rendezvény előtt minimum 1 órával megérkeznek a helyszínre, de ha szükség van rá, előbb is. Egy teremdekorálás például mindig népszerű a diákok körében, hiszen remekül szórakozunk közben.
a rendezvény ideje alatt mindig jelen vannak minimum 6-an, 8-an, így bárki bárkinek tud segíteni, ha arra szükség van
sokszor a rendezvény/program végéig ott maradnak, s a rendrakásnál is segítenek.
Rendszeres programjaink évek óta a következők:
Augusztus vége: Gólyatábor
- tanév végén az éves munka alapján kiválasztjuk a DÖK elnökkel a tábor segítőit. Ez rangnak számít, hiszen a felelősség nem kicsi.
- a tábor előtt néhány nappal összeülünk a forgatókönyvet átbeszélni
- mindenről mindenki tud, s elvárom, hogy összedolgozzanak, segítsenek egymásnak
- megvásárolják a táborban szükséges eszközöket, melyekről számlát hoznak.
- 3 nap alatt fegyelmezetten, de igazán jó hangulatban zajlik a tábor.
- a bejövő 9-es osztályok és osztályfőnökeik évről évre pozitív megerősítést adnak, s a gyerekeknek ez igazi sikerélmény!
Szeptember vége: Kodolányis Napok és Kodós Bál
- az alapvetően végzős rendezvényt mi is segítjük, az első DÖK gyűléseken ismertetem a forgatókönyvet, a várható programokat
- amennyiben szükség van rá, segítünk, hiszen egész iskolát megmozgató rendezvényről van szó
- a Bál kifejezetten DÖK szervezés, beleértve a belépőjegyek árusítását, a ruhatárat, a beléptetést, a bálpár köszöntését, plakátok készítését, a helyszín dekorálását stb.
November: Gólyabál
- ezen a rendezvényen is önként jelentkező diákokkal dolgozom
- előre elkészített forgatókönyvből dolgozunk
- a feladataik a következők: ruhatár, tombolajegy árusítás, 9-es osztályok műsorának összeállítása, teremdekorálás, konferálás és a konferáló szövegének megírása, tombolasorsolás lebonyolítása stb
- rendszerint este 18.00-tól 22.30-ig vagyunk a rendezvényen, így az utolsó buszokat is eléri mindenki
- teremdekorálást általában tanítási órák után közvetlenül végezzük.
December 6: Mikulás napja
- ezt a programot egy kolléganő ötlete alapján a 10.B osztály szervezi, s bízom benne, hogy lesz, aki átveszi majd tőlük
- az ötlet kedves és van létjogosultsága: Mikulás napján a DÖK Mikulás ruháiba bújnak, járják az osztályokat és szaloncukrot osztanak
December: Adventi vásár
- egy kijelölt napon a diákok által készített sütemények, mézeskalácsok, gyertyatartók, illatos teák, egyéb apróságok kerülnek árusításra, melynek összege mindig azé, aki elkészítette
- ez a szünetekben zajlik, s eközben a DÖK által válogatott karácsonyi zenék szólnak a hangosban. Igazi ráhangolódás az ünnepekre.
December- Január: Adománygyűjtés
- Az elmúlt években 4-5 alkalommal szerveztük meg
- legyen az Cipősdoboz akció, Fejér Megyei Gyermekotthonnak gyűjtés vagy műsor, s legutóbb a rászoruló nőknek a „Hozz egy táskát” felhívás, mindig sikeres a DÖK buzdítása az osztályaik felé, soha nem kellett csalódnom.
Március- Április: Tavaszi Összművészeti Fesztivál / TÖF
- tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap
- osztályok bármely művészeti produkcióval jelentkezhetnek
- zsűrizés és díjazás
- A nyertes osztály tanítás nélküli napot kap ajándékba
Március- Április: Fejér Megyei Diáknapok
- a DÖK diákok feladata, hogy a kategóriákat népszerűsítsék az osztályaikban, felhívják a figyelmemet a művészi hajlamú gyerekekre, ha valaki nem lenne a látókörömben
- felhívják a figyelmet a rendezvény jó hangulatára, a művészetek fontosságára
Április: Kodós Gála
- ez a „legfiatalabb” rendezvény a Kodolányiban, de mondhatom, hogy az egyik legsikeresebb
- helyszín a Köfém Művelődési Ház színházterme
- művészeti produkciókat tekinthetnek meg a szülők, kollégák, érdeklődők
- a rendezvénnyel egyidőben kiállítást is rendezünk a diákok alkotásaiból
- DÖK-ös gyerekek feladata a Gálán:
a próba délelőttjének koordinálásaöltözők beosztása és felügyelete a műsor alattjegyek árusításaruhatárkonferálás
Mindezekből is látszik, hogy egész évben nagy szükség van a diákok aktivitására, de nem véletlenül halljuk a bejövő osztályok tagjaitól – s nem kis büszkeségünkre más kollégától is -, hogy a Kodolányiban vannak a legjobb rendezvények.
Mits-Kovács Eszter
a DÖK munkáját segítő pedagógus