Székesfehérvár, 2016. november 29.
A Hiemer-házban megrendezett gálaesten díjkiosztással zárult a Nők a Tudományban Egyesület
„♀tervezem - Okosjövő lányoknak" elnevezésű programsorozata. A program pályaválasztás előtt álló diáklányoknak segít orientálódni és lehetőséget biztosít, hogy székesfehérvári cégeknél egy-egy napon betekintést nyerjenek természettudományokhoz, technológiához, mérnöktudományokhoz és matematikához szorosan kapcsolódó szakmákba. A programsorozat az amerikai Alcoa Foundation és egy független szakmai szervezet, az Amerikai Egyetemista Nők Egyesülete támogatásával jöhetett létre.
Az idei évben a márciusi, a cégek, tanárok és újságírók részvételével megrendezett műhelykonferencián született konszenzusos megállapodás eredményeként a shadowing napot, tehát ahol a jelentkezőknek lehetősége van árnyékként követni egy-egy cég munkatársát és így testközelből megismerkedni a munkafolyamatokkal, az eszközökkel és az alkotás élményével, a nyár helyett ősszel rendezték meg.
Összesen ötven középiskolán keresztül több, mint négyszáz diákot sikerült elérni, akiknek az Arconic Kőfém (volt Alcoa), az Emerson, a Grundfos, az IBM, az Innoskart, a Karsai Holding, Masterplast, az Óbudai Egyetem valamint a Videoton közel száz shadowing programlehetőséget kínált. A résztvevők közül többen két-három céget is meglátogattak és néhányan már tavaly is részt vettek a programon.
A programhoz egy diákoknak és egy tanároknak szóló pályázat is kapcsolódott. A diákoknak szóló pályázat célja a shadowing napon szerzett tapasztalatok elmélyítése, a metareflexió elősegítése, az élmények tudatosítása a pályázatot elkészítő lányokban. A pályamunkák egyúttal fontos visszajelzést adnak a program szervezőinek és a fogadó vállalatoknak, intézményeknek, elősegítve a program továbbfejlesztését.
Összesen húsz diák nyújtott be pályamunkát, melyeket november 25-én este, a Hiemer-házban megrendezett gálavacsorán ünnepélyes keretek között díjaztak a cégek, a város és az iskolák képviselőinek jelenlétében. Három kategóriában, képes beszámoló, infógrafika és figyelemfelhívó reklám formájában született pályázatok elbírálásánál a zsűrinek nem volt könnyű dolga, ezért úgy döntött, hogy minden pályázót megjutalmaz. A díjazottak szórakoztató elektronikai eszközöket kaptak ajándékba.
Harmadik helyezést értek el:
Varga Regina és Molnár Csenge (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), akik a Videotonnál átélt élményeiket osztották meg egy képes beszámoló formájában.
Második helyezést értek el:
Schmidt Viktória és Kovács Rebeka (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), akik az Óbudai Egyetemnél Seebauer Mártát követték és erről készítettek közösen egy prezentációt.
Második helyezést ért el és az IBM különdíját kapta, melyet Fajkusz Ferenc az IBM Globális Szolgáltatásvezetési Fejlesztője adott át:
Berczeli Sára (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), aki egy prezentációval számolt be az IBM-nél tett látogatásáról.
A tanári pályázat a shadowing programhoz kapcsolódó iskolai foglalkozások illetve tanítási órák megtervezésére irányult. A szakmai zsűri Zsobrák Adél, a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium tanárnőjének pályamunkáját díjazta, aki matematikát és gazdasági ismereteket oktat.Zsobrák Adél a gazdasági ismeretek tantárgy programjába ágyazottan dolgozott ki egy, a 11. évfolyamos növendékei fejlődését középpontba állító, tanuló- és tevékenységközpontú foglalkozástervet. A pályázat erőssége, hogy az aktív tanulást a hazai pedagógusok által talán leginkább ismert tanulásszervezési eljárás, a projektmódszer alapján alkalmazza: így a foglalkozás ötlete más korcsoportokra és témákra illetve tantárgyakra is könnyen átvihető. Az önálló munka lehetősége motiválja a tanulókat az információgyűjtésre és az ismeretek alkalmazására.
Dr. Groó Dóra köszöntő beszédében kiemelte, hogy a NaTE az Alcoa Foundation támogatásának köszönhetően elindíthatta ezt a programsorozatot, az alapítvány elvárása azonban az önállósodás és az önfinanszírozás. A NaTE ebből a programsorozatból hagyományt szeretnénk teremteni, elkötelezettségük meg van, ez azonban nem működik támogató partnerek, helyi támogatottság nélkül, melyért ezúttal is kifejezte köszönetét és kérte a további együttműködő segítséget.
Az idei évben a márciusi, a cégek, tanárok és újságírók részvételével megrendezett műhelykonferencián született konszenzusos megállapodás eredményeként a shadowing napot, tehát ahol a jelentkezőknek lehetősége van árnyékként követni egy-egy cég munkatársát és így testközelből megismerkedni a munkafolyamatokkal, az eszközökkel és az alkotás élményével, a nyár helyett ősszel rendezték meg.
Összesen ötven középiskolán keresztül több, mint négyszáz diákot sikerült elérni, akiknek az Arconic Kőfém (volt Alcoa), az Emerson, a Grundfos, az IBM, az Innoskart, a Karsai Holding, Masterplast, az Óbudai Egyetem valamint a Videoton közel száz shadowing programlehetőséget kínált. A résztvevők közül többen két-három céget is meglátogattak és néhányan már tavaly is részt vettek a programon.
A programhoz egy diákoknak és egy tanároknak szóló pályázat is kapcsolódott. A diákoknak szóló pályázat célja a shadowing napon szerzett tapasztalatok elmélyítése, a metareflexió elősegítése, az élmények tudatosítása a pályázatot elkészítő lányokban. A pályamunkák egyúttal fontos visszajelzést adnak a program szervezőinek és a fogadó vállalatoknak, intézményeknek, elősegítve a program továbbfejlesztését.
Összesen húsz diák nyújtott be pályamunkát, melyeket november 25-én este, a Hiemer-házban megrendezett gálavacsorán ünnepélyes keretek között díjaztak a cégek, a város és az iskolák képviselőinek jelenlétében. Három kategóriában, képes beszámoló, infógrafika és figyelemfelhívó reklám formájában született pályázatok elbírálásánál a zsűrinek nem volt könnyű dolga, ezért úgy döntött, hogy minden pályázót megjutalmaz. A díjazottak szórakoztató elektronikai eszközöket kaptak ajándékba.
Harmadik helyezést értek el:
Varga Regina és Molnár Csenge (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), akik a Videotonnál átélt élményeiket osztották meg egy képes beszámoló formájában.
Második helyezést értek el:
Schmidt Viktória és Kovács Rebeka (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), akik az Óbudai Egyetemnél Seebauer Mártát követték és erről készítettek közösen egy prezentációt.
Második helyezést ért el és az IBM különdíját kapta, melyet Fajkusz Ferenc az IBM Globális Szolgáltatásvezetési Fejlesztője adott át:
Berczeli Sára (Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium), aki egy prezentációval számolt be az IBM-nél tett látogatásáról.
A tanári pályázat a shadowing programhoz kapcsolódó iskolai foglalkozások illetve tanítási órák megtervezésére irányult. A szakmai zsűri Zsobrák Adél, a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium tanárnőjének pályamunkáját díjazta, aki matematikát és gazdasági ismereteket oktat.Zsobrák Adél a gazdasági ismeretek tantárgy programjába ágyazottan dolgozott ki egy, a 11. évfolyamos növendékei fejlődését középpontba állító, tanuló- és tevékenységközpontú foglalkozástervet. A pályázat erőssége, hogy az aktív tanulást a hazai pedagógusok által talán leginkább ismert tanulásszervezési eljárás, a projektmódszer alapján alkalmazza: így a foglalkozás ötlete más korcsoportokra és témákra illetve tantárgyakra is könnyen átvihető. Az önálló munka lehetősége motiválja a tanulókat az információgyűjtésre és az ismeretek alkalmazására.
Dr. Groó Dóra köszöntő beszédében kiemelte, hogy a NaTE az Alcoa Foundation támogatásának köszönhetően elindíthatta ezt a programsorozatot, az alapítvány elvárása azonban az önállósodás és az önfinanszírozás. A NaTE ebből a programsorozatból hagyományt szeretnénk teremteni, elkötelezettségük meg van, ez azonban nem működik támogató partnerek, helyi támogatottság nélkül, melyért ezúttal is kifejezte köszönetét és kérte a további együttműködő segítséget.